Žaidimų kultūra Lietuvoje per pastarąjį dešimtmetį stipriai pasikeitė – dabar tai ne tik pramoga, bet ir socialinis bendravimas bei kūryba. Internetas ir technologijos pakeitė požiūrį į žaidimus, atvėrė naujas galimybes. Žaidimai tapo kasdienybe ne tik jaunimui, bet ir suaugusiems – kai kuriems tai tapo pajamų šaltiniu. Galima matyti, kaip virtualios bendruomenės, e-sportas, turinio kūrimas bei mobilieji žaidimai formuoja naują skaitmeninį gyvenimo būdą.
Lietuviai ne tik žaidžia, bet ir kuria, stebi, dalyvauja įvairiuose projektuose ir žaidimų renginiuose. Jeigu anksčiau žaidimų transliacijos būdavo populiarios tik užsienyje, tai dabar galima turėti mėgstamą kūrėją lietuvių kalba – taip dar labiau prisidedama prie žaidimų bendruomenės. Kiekvieną savaitę galima žiūrėti tinklalaidę, skirtą tik žaidimams, kuri renka tūkstančius peržiūrų – anksčiau tai būtų tiesiog nesuprasta.
Smagiausia yra tai, jog lietuviai žaidžia pačius įvairiausius žaidimus. Kiekviena kategorija turi savo fanus – sporto žaidimai, pirmo asmens šaudyklės, žaidimai, „MOBA“, „RPG“, strateginiai žaidimai ir kita. Kiekvieno žanro mėgėjas skirtingose bendruomenėse gali atrasti bendraminčių, su kuriais bus galima ne tik padiskutuoti, bet ir pažaisti mėgstamus žaidimus.
Žaidimai kaip kasdienio laisvalaikio dalis
Žaidimai jau yra tapę įprasta rutinos dalimi. Po darbų, mokslų ar kelionėje yra žaidžiami patys įvairiausi žaidimai. Šiuolaikinės technologijos leidžia žaidimais mėgautis bet kurioje vietoje – žaisti galima ne tik konsolėmis, nešiojamais ar personaliniais kompiuteriais, bet ir mobiliaisiais, planšetėmis ar vėl populiarėjančiomis nešiojamomis konsolėmis. Platus žaidimų pasirinkimas leidžia kiekvienam atrasti sau mėgstamą stilių.
Lietuvoje ypač populiarūs yra pirmo asmens šaudyklės, tokie žaidimai kaip „Counter-Strike 2”, „Call of Duty“, „Battlefield“, „Fortnite“, „Valorant“. Jie žaidžiami internetu, kas reiškia, jog galima įsijungti, pažaisti ir išjungti – nėra įsitraukiama į žaidimo istoriją, žaisti galima ir su draugais, kas tuo pačiu suteikia galimybę pabendrauti. Daug dėmesio susilaukia ir sporto žaidimai, ypač kas metus išeinantys „NBA2K” bei „EA Sports FC“.
Žaidimai yra tapę hobiu, kas pakeitė tradicinį TV, filmų ar serialų žiūrėjimą. Šiuolaikinės technologijos leidžia mėgautis ypač aukštos grafikos žaidimais, kas kartais gali atrodyti, jog yra žaidžiama kaip filme. Paminėti verta ir papildomas galimybes, tokias kaip VR akiniai, kas dar labiau pakeičia žaidimų patirtį.
Mobilieji žaidimai
Kaip ir daugelyje pasaulio šalių, taip ir Lietuvoje – žaidimai mobiliuoju yra stipriai išpopuliarėję. Šiais laikais išmanieji įrenginiai yra kur kas galingesni, kas reiškia, jog ir žaidimai, kuriuos galima žaisti mobiliuoju, nebėra paprasti, didelio galingumo nereikalaujantys pasirinkimai. Dabar daug mobiliųjų žaidimų žaidžiama internetu – „Clash Royale“, „PUBG Mobile“, „Mobile Legends“ yra populiariausi pasirinkimai.
Prie mobiliųjų žaidimų populiarumo prisideda ne tik galingesnį mobilieji telefonai, bet ir 5G spartusis internetas, kuris leidžia žaisti be jokių vėlavimų. Su 5G galima mėgautis „Cloud Gaming“ funkcija, kuri leidžia žaidimus transliuoti, kas reiškia, jog jų nereikia įsirašyti į savo įrenginį. Įdomu tai, jog Lietuvoje mobiliuosius žaidimus žaidžia ne tik jaunimas, bet ir vyresni – jiems mobilieji žaidimai labiau priimtini nei žaidimai konsolėmis ar personaliniu kompiuteriu.
Bendruomenės internete ir socialinis aspektas
Žaidimai skatina bendravimą ir tai yra jaučiama „Discord“ ar „Facebook“ grupėse, taip pat vis dar galima rasti gyvuojančių forumų. Žaidimai prisideda prie naujų pažinčių, kai kuriems tai netgi yra pagrindinė socializacijos forma. Didelio populiarumo susilaukia kasmetinis „Comic Con Baltics“ renginys, kuriame didelę dalį užima ir žaidimai. Kiekvienais metais galima rasti mažesnių renginių susijusių su žaidimais, kurie taip pat atspindi besikeičiančią žaidimų kultūrą Lietuvoje.
E-sporto įtaka žaidimų kultūrai
Anksčiau mintis, kad iš žaidimų galima išgyventi, būtų sulaukusi juoko arba klausiamų žvilgsnių, tačiau dabar tai neatrodo neįmanoma. Nors tapti profesionaliu e-sporto žaidėju yra pakankamai sunku, keli lietuvių pavyzdžiai rodo, jog tai yra įmanoma.
Justinas „jL“ Lekavičius ir Aurimas „Bymas“ Pipiras yra puikiai žinomi „Counter-Strike 2” žaidėjai. Justinas Lekavičius 2024 metais yra laimėjęs pasaulio čempionatą, kuriame buvo išrinktas naudingiausiu žaidėju. 2025 metais vieną iš „Valorant“ turnyrų yra laimėjusi „Team Herectics“ komanda, kurioje žaidžia du lietuviai – Ričardas „Boo“ Lukaševičius ir Dominykas „MiniBoo“ Lukaševičius.
E-sporto renginiai visame pasaulyje susilaukia vis didesnio susidomėjimo, kyla priziniai fondai, atsiranda daugiau profesionalumo. Tuo pačiu e-sporto scena keičiasi ir Lietuvoje – vyksta daugiau turnyrų, daugėja komandų. Žaidimai tampa ne tik hobiu, bet ir karjeros galimybė.
Žaidimų transliacijos ir turinio kūrimas
Užsidirbti pragyvenimui galima ne tik būnant profesionaliu e-sporto žaidėju, bet ir tiesiog transliuojant, kaip yra žaidžiami įvairūs žaidimai. Turinio kūrimas internete yra didelė žaidimų industrijos dalis, o Lietuvoje yra nė vienas turinio kūrėjas, kuris koncentruojasi ties žaidimais. „Darius Žaidžia“, „LTURepublic“ yra vieni iš kanalų, kuriuose didžioji dalis turinio susijusi su žaidimais.
Kūrėjai dalinasi turiniu su savo žiūrovais, o žiūrovai gali mėgautis ne tik kokybišku turiniu, bet ir su kitais žiūrovais burtis į bendruomenę, kas vėliau persikelia į įvairius renginius ar įvairius susitikimus.
Žaidimai ateityje – ko galime tikėtis artimiausiu metu?
Jau dabar matome, kaip su tobulėjančiomis technologijomis keičiasi žaidimai, tačiau ateityje pokyčių gali būti dar daugiau. Viena iš sričių, kur skiriama vis daugiau dėmesio yra „Cloud Gaming“. Ši funkcija leidžia žaisti naujausius žaidimus ant gana silpno įrenginio, kadangi žaidimai nėra įrašomi, jie yra transliuojami. Norint mėgautis kokybišku žaidimų transliavimų, yra reikalingas spartus interneto greitis – būtent nuo jo priklauso žaidimų patirtis. Žaidimų prenumeratos turėtų pakeisti įprastus diskus – internetas taps dar labiau nepakeičiama dalimi žaidimų industrijoje.
